dinsdag 13 maart 2012
mediawijsheid integreren?!
De vraag is of je mediawijsheid moet integreren of als een vak apart moet behandelen. De kernvraag moet zijn : hoe maak je leerlingen mediawijs? Het gaat erom hoe je dat kunt bewerkstelligen zodanig dat leerkrachten het zien "zitten" en doordrongen zijn van de noodzaak. Verder dat leerlingen zich bewust zijn van goed en veilig omgaan met ict hulpmiddelen nu en in de toekomst. Ik ben voorstander om mediawijsheid te integreren in alle vakken. Ten eerste loop je niet het risico van eenmalig behandelen van mediawijsheid door er een project op te zetten. Ten tweede borg je mediawijsheid in je curruculum. Ten derde moet en gaat de leerkracht mediawijsheid als een routine binnen de lessen inzetten. De vraag is dus niet wanneer maar hoe zorgen we er op de school voor dat mediawijsheid automatisch bij ieder vak ter sprake komt. Natuurlijk moet daar de specialist ( mediacoach) voor zijn om leerkrachten / schoolteams te scholen en te coachen. Gelukkig heeft Agora er twee in dienst.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Recht uit het hart Hans. Als je het als apart vak inzet, krijg je al gauw de situatie dat er gedacht wordt dat het de verantwoording van de mediacoach is. Het gaat pas echt werken als leerlingen er van doordrongen zijn dat dit de manier van werken is. Dat er consequent aandacht aan besteed wordt en het er als het ware inslijt. Per jaar uitgebreid en aangepast aan het kennisniveau van de leerlingen. Een duidelijk integrale aanpak in alle groepen.
BeantwoordenVerwijderen