maandag 20 februari 2012
Digitaal werken
Laatst hoorde ik van iemand: "eerst werkten ze in de klas op een krijtjesbord en nu op een bord dat licht geeft" maar wat is het verschil? Ik zie de leerkracht namelijk precies hetzelfde doen! Ik ben blij dat we bij Agora dat hebben proberen te ondervangen door cursussen digitale borden aan te bieden. Ook wij zijn begonnen met de "knoppencursus". In ons werknemers bestand is het vaak noodzakelijk om ook het knoppengebruik in een cursus aan te bieden. De ervaring met ICT is nog niet zo hoog dat nieuwe ICt middelen direct in de klas worden ingezet. De leerkracht wil graag eerst weten hoe het moet en wat je ermee kunt. En als referentiekader was er alleen het krijtjesbord. Het afgelopen jaar zijn we daarom begonnen met de inhoudelijke cursus, wat kun je ewrmee in de klas? Hoe kun je het digitale bord zo inzetten dat het meerwaarde heeft, dat het daadwerkelijk meer opbrengt dan het krijtjesbord! Door deze cursussen en de uitwisseling van kennis en ervaring binnen de scholen ( heel belangrijk) moeten we weer een stap verder komen. Laten we vooral niet vergeten om ook de leerlingen gebruik te laten maken van het bord!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Net als sociale media, iPads, computers etc. zijn digitale schoolborden hulpmiddelen die het proces moeten ondersteunen. Het gaat er om wat er mee gebeurt, welke oordelen je er uit kunt halen en hoe het het rendement binnen de klas kan verhogen. Jullie hebben daar aandacht aan besteed via trainingen, hebben jullie ook geinvesteerd in materiaal dat je goed op het digitale bord kunt gebruiken? En hebben jullie ook gekeken naar de nieuwe generatie multitouch schermen?
BeantwoordenVerwijderen