maandag 6 februari 2012

Ding 13 en 14

Informatie verwerken moet veel aandacht krijgen in de school. Ik ben blij met de methode "waard" Deze methode zou voor iedereen bekend en gebruikt moeten worden. Als ik in mijn privé maillijst kijk zie ik veel "foute" websites. Alleen al de mails over mijn bankaccounts worden regelmatig aangeboden als officiële documenten. Gelukkig zijn deze mails nog knullig opgesteld, meestal vertaald door de Google translation. Maar het zal niet lang meer duren of de mails zullen moeilijk nog van echt te onderscheiden. Voor de leerkracht betekent dit een uitdaging om leerlingen mediawijs te maken.
Presenteren doe ik nog steeds met Powerpoint, dit programma bevalt me goed en ik kan er nog alles in kwijt wat ik nodig heb. Al gaat het niet om het programma wat je gebruikt maar de inhoud die je wilt presenteren. Hoewel uit onderzoek blijkt dat het heel belangrijker is hoe je presenteert (persoon) en wat je daar als hulpmiddel bij gebruikt ( Powerpoint, Prezie) , van de inhoud blijft 30% hangen! Volgens mij is het belangrijk dat het programma gebruikt waar je zelf het beste bij voelt en waar je je boodschap het duidelijkst kan overbrengen. Wees zuini met "toeters en bellen" houdt het functioneel. Vooral door de leerlingen veel laten oefenen en uit laten proberen!

1 opmerking:

  1. Je hebt helemaal gelijk. PowerPoint wordt maar al te vaak als doel gezien en niet als hulpmiddel. Het gaat om het verhaal en niet om de presentatie.

    Wat betreft het beoordelen van informatie ligt het best wel lastig. Ben jijzelf in staat om echt van nep te onderscheiden? Ikzelf tuin er regelmatig in. Je zult een gezond gevoel van argwaan moeten hebben. Jezelf kritische vragen te stellen. In het geval van de phishingmail in gebrekkig Nederlands is het wel duidelijk, maar in veel gevallen ligt het veel subtieler. Als mensen niet zouden klikken, zouden de oplichters al lang gestopt zijn met de methode.

    BeantwoordenVerwijderen